ارسال در : دوشنبه 13 آبان ساعت 14:35
نویسنده : روزبه بهروزی

از سال ۱۳۹۱ که پروژه "ETC" بانک مسکن برای پرداخت غیر نقدی عوارض آزادراه‌های کشور راه‌اندازی شده است مردم با توجه به مشکلات موجود در این روش، همچنان از روش سنتی یعنی پرداخت نقدی استفاده می‌کنند.

روش "ETC" بانک مسکن برای پرداخت عوارض آزاد راه های کشور در همان ابتدا انحصارطلب بودن این پروژه را برای همه ثابت کرد. روشی که گفته شد به همت وزارت راه و شهرسازي انجام شده و فقط در اختیار بانک مسکن است. در قالب اين طرح ، مردم بعد از صرف زمان زیاد برای تکمیل فرم ثبت نام در وب سایت اختصاص داده شده برای این کار و شارژ مبلغ اولیه 20000 تومان منتظر دریافت یک برچسب پرداخت الكترونيكي عوارض برای چسباندن آن در قسمت بالایی وسط شیشه جلوی ماشین، ترجیحا بالاتر از آینه، از سمت داخل شیشه باشند.

طرحی که تا اینجای کار موجب شکل‌گیری موج بزرگی از بی‌اعتمادی مردم به این وضعیت شده است. دورنمایی که ظاهراً خیلی خوش‌بینانه ترسیم‌شده بود، اما به فاصله چند ماه از اجرای گسترده در آزادراه‌های کشور با مشکلات بسیار بزرگی رودررو شد تا جایی که می‌بایست رأی به شکست این طرح بسیار پرهزینه داده می‌شد اما ادامه آن جای تعجب داشت. این طرح بر اساس فناوری RFID (شناسایی از طریق فرکانس‌های رادیویی) در کنار دوربین‌های پلاک خوان که گفته‌شده بود: "برای کم کردن خطا" از هر دو سیستم استفاده می‌شود نسبت به طرح پرداخت نقدی با تخفیف 20 درصدی جهت تشویق مردم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بالاخره با قبول شکست در پروژه "ETC" در اواخر سال گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که قرار است در آینده نزدیک پرداخت عوارض جاده‌ای اعم از اتوبان، آزادراه و بزرگراه تنها به صورت الکترونیکی صورت گیرد. این طرح طبق اعلام قبلی مسئولین به صورت آزمایشی و در چهار آزادراه (تهران - قم ) ، ( تهران - قزوین ) ، ( تهران - ساوه ) و ( قزوین - زنجان ) عملیاتی و اعلام شد تا تیر 98 سیزده اتوبان دیگر به این لیست اضافه می‌شود و کم کم با تجهیز سایر آزادراه‌ها، این طرح سراسری خواهد شد.

درروش جدید تنها کافی است از طریق ثبت‌نام ساده و سریع شماره پلاک خودرو، شماره تلفن همراه و درج شماره‌حساب در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مثل (آپ، www.nspay.ir ، www.aaniro.com، https://way2pay.ir و ...) کاربران می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت‌ها و یا نصب این اپلیکیشن‌ها در تلفن همراه خود و معرفی پلاک خودرو و شماره‌حساب، نسبت به ثبت‌نام پرداخت الکترونیکی عوارض اقدام کنند.

اما ظاهراً طرح پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه مثال میوه نارسی است که زیاد نباید رویش حساب باز کرد. همین دو روز پیش برای صحت و راستی آزمایی این سیستم وارد آزادراه (تبریز - بستان‌آباد) شدیم و از طریق اپلیکیشن "آپ" کیف پول را به مبلغ 10.000 تومان شارژ کردیم. متأسفانه به هنگام مراجعه به گیت و گفتگو با راهبر مشخص شد این سیستم هنوز راه‌اندازی نشده است و پرداخت به‌صورت نقدی می‌باشد.

طرح پرداخت الکترونیک عوارض فی‌نفسه طرح بسیار جامع و کارآمدی است که می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. اما در مورد این پروژه بزرگ نیز از همان روزهای اولیه طرح مشخص شد که مشکلاتی اساسی در زیرساخت‌های اجرایی و هماهنگی‌های میان نهادی وجود دارد. به‌طوری‌که بنا بر گزارشانی که در اخبار 20:30 شبکه دو سیما در پایان تعطیلات نوروزی و در شبکه خبر سیما در اواخر فروردین‌ماه منتشر شد، بسیاری از شهروندان با مشکلات عجیب‌وغریب روبرو شده بودند. برای مثال شهروندی مدعی است که در بسیاری موارد که برای آنها هزینه‌ای ثبت‌شده، از هیچ عوارضی عبور نکرده‌اند و یا اینکه در آن ساعت، تعداد تردد آنها بیشتر از حدی محاسبه‌شده که در واقعیت رخ‌داده است.

پس برای آنکه راحت باشید فعلاً تا زمانی که مشکلات طرح‌های پرداخت عوارض به‌صورت پایلوت حل‌نشده است در صف‌های پرداخت منتظر و همراه خود پول نقد داشته باشید.


لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/18


تصاویر برای این مطلب 0


فیلم های آپاراتی برای این مطلب 0