ارسال در : جمعه 05 مهر ساعت 23:04
نویسنده : روزبه بهروزی

متأسفانه به نظر می‌رسد که گوگل تصمیم گرفته است به‌طور کامل امکان ضبط تماس مکالمات دو طرفه را مسدود کند.

چند مدت پیش متوجه شدم اپلیکیشن ضبط مکالمات نصب‌شده بر روی گوشی من هیچ‌یک از مکالمات را ذخیره نکرده است.

من از این امکان برای متوجه شدن به مکالمه‌هایی که در آن برای مطمئن شدن از نشانی، سؤالات مشتریان و سنجش مکالمه خودم و این‌چنین مواردی که دیگر امکان تماس و پرسیدن دوباره پرسش از طرف مکالمه نیست استفاده می‌کردم.

شاید شما هم با این مشکل روبرو شده‌اید و چندین اپلیکیشن در این خصوص رو نصب و ساعت‌ها تنظیمات اندروید و گوشی را بررسی کرده‌اید و در پایان به نتیجه‌ای نرسیدید. باید بگویم که از Android 9 امکان ضبط دو طرف مکالمه پشتیبانی نمی‌شود.

وقتی بحث ضبط مکالمه باشد، صحبت از حریم خصوصی است و همچنین در کشورهای مختلف قوانین مختلفی در این خصوص وجود دارد که گوگل هم سعی می‌کند نقص قانون در حوزه‌های قضایی را سخت کند.

پیش‌تر به‌صورت رسمی در نسخه Android 6.0 Marshmallow امکان API ضبط تماس در سیستم‌عامل (آندروید) حذف‌شده بود. اما حالا به نظر می‌رسد گوگل در کل از نسخه Android 9 Pie این امکان را متوقف کرده است.

متأسفانه به نظر می‌رسد گوگل در تصمیم خود جدی است و به‌طور کامل ضبط تماس را مسدود کرده است. چندی پیش شنیده شد که در نسخه جدید Android این امکان خواهد بود که طرف مقابل در صورت ضبط صدا یک هشدار صوتی و نوشتاری به شخص دوم مکالمه ارسال خواهد کرد و چنانچه شخص دوم اجازه دهد امکان ذخیره ممکن خواهد شد.

اما حالا Android 10 نیز که نسخه اولیه آن منتشرشده است می‌توان دید که در هنگام مکالمه امکان ضبط صدا وجود ندارد. حتی اگر تلفن خود را روی بلندگو بلند قرار دهید.

قانون در ایران:

"در ابتدای سال 1398 هجری شمسی یكی از وكلای دادگستری در یكی از رسانه ها گفته بود : « ضبط صدای افراد هنگام مكالمه تلفنی 2 سال حبس دارد» اما بعد از آن پیام درفشان وكیل دادگستری در پاسخ به این موضوع به خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفته بود : صرف ضبط صدای مكالمه شخصی با سایرین، فاقد وصف مجرمانه است و هیچ گونه رویه قضایی نیز مبتنی بر مجرمانه بودن صرف تشكیل آرشیو از مكالمات شخصی وجود ندارد. در جرایم شنود غیرمجاز و جاسوسی رایانه ای و دسترسی غیرمجاز به داده های در حال انتقال، شرط بدیهی امكان تحقق فعل مجرمانه، فقدان «سمت مجاز» در ارتباط است یعنی عناوین مجرمانه شامل حال اشخاص دخیل در ارتباط نمی شود و لزوماً می باید توسط فرد ثالث ارتكاب یابد‌."


لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/14


تصاویر برای این مطلب 0


فیلم های آپاراتی برای این مطلب 0