ارسال در : دوشنبه 11 فروردین ساعت 23:37
نویسنده : روزبه بهروزی

شیوع کروناویروس سبب موج‌سواری و ترویج برخی افراد از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌عنوان راهی برای جبران ضرر و زیان ناشی از کرونا بر اقتصاد شده است.

مدتی است پیام و تبلیغات گسترده‌ای در رابطه با جایگزینی مدل تجارت، فروش بیشتر و مواردی از این قبیل برای جبران خسارت ناشی از ویروس کرونا برای کسب‌وکارها در فضای مجازی و سایر رسانه‌های شنیداری و دیداری توجه من رو به خود جلب کرده است و جملگی اشاره و اصرار به " راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین " به‌عنوان تنها راهکار مؤثر برای افزایش فروش معرفی می‌شود!

اصل قضیه :

کروناویروس (Coronavirus) یکی از جدیدترین و خطرناک‌ترین ویروس‌های شناخته‌شده است که باعث نوعي بيماري عفوني در انسان می شود و اخيراً كشف شده است. اين ويروس و بيماري جديد آن تا قبل از شروع شيوع بيماري در ووهان ( wuhan ) چين در دسامبر 2019 ناشناخته بود. بیماری (19‐COVID ) تأثیر منفی بسیار زیادی روی کسب و کارهای آنلاین ، سنتی و اقتصاد جهان داشته است.

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است! :

همه ما به خوبی می‌دانیم که شیوع این ویروس در آستانه نوروز و شب عید چگونه باعث خلوت شدن خیابان‌ها و کسادی واحدهای صنفی شد. بازاریانی که در اسفندماه و روزهای آخر سال به دلیل ازدحام مردم حتی وقت سر خاراندن در این ایام را نداشتند و یا بعضی از بازاریانی که سود کل سال را از فروش چند برابری محصولات و خدماتشان در ایام نزدیک عید تجربه می‌کردند، اکنون با کوله باری از مشکلات به‌اجبار خانه‌نشین شده‌اند.

شیوع کرونا و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت پیشگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس موجب شد مردم برخلاف سال‌های گذشته آخرین ماه سال را به‌دوراز خریدهای سال نو در خانه بگذرانند.

ما می دانیم :

با توسعه تجارت الکترونیک، سهولت درفروش کسب‌وکارها سرعت زیادی به خود گرفت و باعث بهبود فضای کسب‌وکار و اقتصاد شده است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم شرایط را تغییر دادند و باعث رونق و مطرح‌شدن نام برندها در بین کاربران قرار گرفت. باید گفت تجارت الکترونیک و گسترش کسب‌وکارهای آنلاین سبب هدف قرار دادن مشتریان بالقوه و آسان‌تر شدن تجارت برای مشاغل و صنوف مختلف نسبت به نوع سنتی خود شده است.

تا اینجاش درست:

شیوع بیماری کوید 19 سبب عزم جدی مسئولین و دولت برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در بخش‌های مختلف حاکمیت و مردم شده است. تدابیری هم که در این رابطه اندیشیده شده می‌توان به تعطیلی مدارس، کنسرت‌ها، سینماها و مسابقات فوتبال، آموزش‌های پیشگیری و... اشاره کرد.

موج سواری از تجارت الکترونیک در زمان شیوع ویروس کرونا برای فروش بیشتر :

تعداد زیادی از افراد شروع به موضع‌گیری مقابل حاکمیت ازجمله رسانه ملی کرده‌اند و بابیان این مطلب که " با ارائه اخبار نادقیق اقدام به منفی کردن نگاه مردم نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کنند" کسب‌وکارهای اینترنتی را یکی از مهم‌ترین بازوهای دولت در جهت کاستن از تبعات این بیماری می‌دانند.

درحالی‌که کرونا بسیاری از غول‌های بزرگ حوزه IT در دنیا را به‌زانو درآورده است شنیدن چنین مطالبی دور از انصاف است. من به‌عنوان یکی از فعالان حوزه تجارت الکترونیک به‌طور حتم دوست دارم که باعث ترویج کسب‌وکارهای اینترنتی و راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی و پروتکل‌های موجود به دلایل فنی و مالی باشم اما این راهی که برخی افراد پیش‌گرفته‌اند مصداق ضرب‌المثل " محتسب در بازار است" هست.

چه بخواهیم ، چه نخواهیم :

ویروس کرونا به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود و قرار است برای مدت طولانی با آن دست‌وپنجه نرم کنیم. عدم رعایت نکات بهداشتی تهدید علیه بهداشت محسوب می‌شود و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین عامل انتقال بیماری خواهند بود.

مردم باید بدانند که فروش آنلاین هیچ تفاوتی با نوع خرید حضوری از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها ندارد و تنها تفاوت ، در پلتفرم‌هایی است که در حوزه ارسال (Delivery) انجام می‌شود. درصد اطمینان به خرید آنلاین در شرایط فعلی مانند خرید حضوری این سؤال را می‌تواند مطرح کند که آیا فروشندگان از سلامت برخوردار هستند و ناقل ویروس نیستند، آیا مراحلی که برای ارسال کالا از انبار تا درب منزل طی می‌شود عاری از ویروس است؟، آیا ردوبدل کردن کارت‌بانکی به فروشنده یا پیک موتوری و واردکردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارت‌خوان باعث آلودگی دست‌ها و متعاقب آن آلودگی نمی‌شود؟، آیا با توجه به نوع بسته‌بندی کالا توسط انسان برای انتقال به منزل، ویروس را هم انتقال می‌دهیم؟ همه این نکات و نگرانی‌ها با توجه به شرایط فعلی وجود دارد.

برای کشف واکسن شکیبا باشید :

پس با این اوصاف باید به فکر جدی برای این مشکل باشیم و با اتخاذ " تصمیمات عاقلانه " تماس خود با دیگران را تا جای ممکن کاهش دهیم. به ضدعفونی کردن و تمیز بودن فروشگاه‌ها و بسته‌های ارسالی نمی‌شود اطمینان کرد. باید امیدوار بود که واکسن این بیماری کشف و در اختیار مردم قرار گیرد و بدون شک باید برای رسیدن آن صبر کرد.

البته باید پذیرفت که یا باید کل مردم جهان در خانه بمانند و یا اینکه همه مردم به فعالیت‌های خود ادامه دهند و اجازه دهیم به مرحله اپیدمی و همه‌گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا دچار شویم و بعد از دچار شدن درصدی از جامعه به این ویروس منتظر باشیم که بیماری فروکش کند.

در عکس زیر با تاثیر این ویروس بر روی کسب و کار های اینترنتی در ایران آشنا خواهید شد.

آیا تجارت الکترونیک توان مقابله با کروناویروس را دارد ؟!

آیا تجارت الکترونیک توان مقابله با کروناویروس را دارد ؟!


لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/27


تصاویر برای این مطلب 1

آیا تجارت الکترونیک توان مقابله با کروناویروس را دارد ؟!

آیا تجارت الکترونیک توان مقابله با کروناویروس را دارد ؟!


فیلم های آپاراتی برای این مطلب 0