ارسال در : چهارشنبه 20 فروردین ساعت 21:23
نویسنده : روزبه بهروزی

با ورود تکنولوژی دیجیتال، محیط‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی پدیدار شدند که هرروز با خود اصطلاحات و عادات خاصی را ترویج می‌دهند.

من خیلی ساده خواهم گفت که «اینفلوئنسر» (Influencer) چه کسی است؟ و اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقاً به چه معنایی می‌باشد.

بهتر است اول از معنی واژه لاتین «اینفلوئنسر» شروع کنم. اینفلوئنسر در زبان لاتین یعنی «تأثیرگذار» و از گذشته این مفهوم وجود داشت. اما با ورود شبکه‌های اجتماعی و مجازی بزرگ در دنیا مثل اینستاگرام (instagram) و در ایران مثل آپارات، ما بیشتر این اسم را در پیج ها و از زبان بعضی اشخاص می‌شنویم.

جمعی از اینفلوئنسرهای ایرانی مشهور در اپلیکیشن اینستاگرام

جمعی از اینفلوئنسرهای ایرانی مشهور در اپلیکیشن اینستاگرام

اینفلوئنسر به کسی یا کسانی می‌گویند که بین مردم به خاطر شغل حرفه‌ای، قدرت، دانش و جایگاه اجتماعی خود مشهور و محبوب هستند و این توانایی را دارند که بتوانند روی تصمیم و رفتار فرد یا افراد زیاد دیگری تأثیر بگذارند.

مثلاً: علی دایی یا سردار آزمون از ورزشکارانی هستند که می‌توانند با معرفی یک لباس ورزشی به طرفداران خود، تأثیر بسزایی در انتخاب لباس ورزشی داشته باشند.

دیدید که خیلی ساده بود و همه ما در اینستاگرام صاحبان پیج هایی را دیده‌ایم و یا می‌شناسیم که بالای یک‌میلیون فالور (follower) دارند. پس اگر این صاحب این شخص در پیج خود یک بیسکویت را تعریف کند باعث می‌شود طرفداران وی نیز حداقل برای یک‌بار هم که شده این بیسکویت را خریداری کنند. اینجاست که می‌گوییم این بیسکویت توسط یک اینفلوئنسر فروش خود را افزایش داد.

یک تعریف کوچولوی دیگر:

وقتی افراد مشهور و تأثیرگذار جامعه که اینفلوئنسر می‌نامیم، درجاهایی مثل شبکه اجتماعی اینستاگرام باعث افزایش فروش و بازدید محصولات مختلف شوند، به این نوع افزایش فروش، موفقیت از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) می‌گوییم.

بسیاری از شرکت‌ها از اینفلوئنسر مارکتینگ برای بازاریابی و فعالیت‌های روابط عمومی استفاده می‌کنند. چون با پیام‌های معتبری که اینفلوئنسر این اشخاص مشهور در رسانه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند، برندها به‌طور چشمگیری توانایی دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را خواهند داشت.

بهنوش طباطبایی و نوین چرم

بهنوش طباطبایی و نوین چرم

طبقه‌بندی اینفلوئنسر ها:

از من نوعی گرفته تا شما و افراد مشهوری مانند ورزشکاران، سلبریتی ها ( سلبریتی ها محبوبیت و شهرت خود را از طریق رسانه‌های سینمایی یا موسیقی و محصولاتشان به‌دست آورده‌اند) ، روزنامه‌نگاران، افراد دانشگاهی، متخصصین صنعت، مشاوران حرفه‌ای، بلاگرها و تهیه‌کنندگان محتوا و ... هرکدام به‌نوعی یک اینفلوئنسر هستیم. اما خوب تفاوت فقط در قدرت نفوذ و یا همان تعداد فالور ها می‌باشد.

بهرام رادن و همکاری اش با برند عطر میکالف

بهرام رادن و همکاری اش با برند عطر میکالف

آر نظر قدرت، اینفلوئنسر مارکتینگ ها را می‌توان به سطوح زیر تقسیم‌بندی کرد (این را بگویم که این تقسیم بندی علمی نیست و بیشتر تجربی هست):

اینفلوئنسرهای روزمره (۱ تا ۱۰۰۰ فالوور)

طرفداران برند (۱ تا بی‌نهایت فالوور)

میکرو اینفلوئنسرها (۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار فالوور)

اینفلوئنسرهای حرفه‌ای (۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالوور)

ماکرو اینفلوئنسرها (۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار فالوور)

اینفلوئنسرهای سلبریتی (بیش از ۳۰۰ هزار فالوور)

چگونه یک اینفلوئنسر شویم؟

ببین دوست خوب من، هر فردی ممکن است واقعاً در حوزه کاری یا زندگی خود حرفه‌ای محسوب شود. فقط کافی است آن حوزه را با به اشتراک گذاشتن محتوا و نظرات خود از راه‌های مختلف، بین مردم شروع کنید. اگر به یک گوشی تلفن همراه هوشمند با اینترنت دارید پس نشان می‌دهد شما همه ابزارهای این کار را بری ساختن ویدئوها، تصویر و محتواهای بصری در اختیاردارید. بسم‌الله شروع کنید و نگران هیچ‌چیزی مثل کیفیت پایین کارها نباشید. رفته‌رفته شما به خاطر آن حوزه کاری خارق‌العاده‌ای که دارید به یک اینفلوئنسر بزرگ تبدیل خواهید شد و نحوه تهیه محتوای شما هم حرفه‌ای تر خواهد شد.

رامید جوان به همراه جمعی از اینفلوئنسر  ها

رامید جوان به همراه جمعی از اینفلوئنسر ها

اینفلوئنسرها مانند همه‌ی مردم دنیا افرادی معمولی هستند که با تکیه‌بر مهارت‌هایشان توانسته‌اند افرادی را به‌عنوان دنبال کننده‌های وفادار که به نظرات و کارشناسی آنها احترام می‌گذارند دور خود جمع کنند.

قصه ما به سر رسید ، اینفلوئنسر به بازاریابی


لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/34


تصاویر برای این مطلب 4

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟


فیلم های آپاراتی برای این مطلب 0