ارسال در : چهارشنبه 27 فروردین ساعت 13:49
نویسنده : روزبه بهروزی

هشتگ زدن یکی از ابزارهای فراداده برای پیدا کردن سریع موضوع موردنظر از میان میلیاردها داده در جهان است و امروزه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

امروز می‌خواهم در مورد (hashtag) «هشتگ» زدن بنویسم. از وقتی سروکله شبکه‌های اجتماعی مثل (Instagram) « اینستاگرام » سر سفره مردم باز شد، مفهوم هشتگ با سرعت رواج پیداکرده است.

هشتگ همان علامت ساده یا نماد «#» است که قبلاً در فناوری اطلاعات با اسم هش Hash به‌کار می‌رفت. اسم درست این کاراکتر ( #) هَش یا پوند یا نامبرساین می‌باشد و برای همین وقتی در کنار یک تگ (Tag) یا برچسب قرار می‌گیرد از کلمه هشتگ (هش + تگ) استفاده می‌کنیم.

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ ازنظر فنی و تخصصی روشی برای افزودن فراداده یا همان متا دیتا (metadata) است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. هدف از هشتگ زدن پیدا کردن، دنبال کردن و درک آن محتوا برای کاربران است.

هشتگ برای برچسب‌گذاری مطالب هست و برای ساختن آن شما نه نیازی به برنامه خاص و نه نیازی به هزینه‌دارید. چون هشتگ ها با علامت # شروع می‌شوند و به دنبال این علامت یک کلمه یا مجموعه‌ای از کلمات بدون فاصله یا کاراکترهای خاص (مثل ویرگول، خط تیره، $، & و ...) درج می‌شود. اگر هشتگ شامل چند جمله باشد به‌جای فاصله از خط زیر یا همان آندرلاین (_) ( underline ) استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال، می‌توان به #روزبه_بهروزی اشاره کرد.

یک مثال بهتر می‌گویم. فرض کنید شما عکس منظره‌ای که در آن‌یک ببر است را بر روی اینستاگرام پست می‌کنید. برای اینکه مردم راحت‌تر در اینستاگرام دنبال عکس‌هایی با موضوع ببر بگردند، ما باید کلیدی‌ترین واژهٔ را در توضیحات عکس هشتگ بزنیم که می‌شود: #ببر یا #عکس_ببر یا #ببر_در_طبیعت.

پس به‌طورکلی ما آموختیم که هشتگ ابزاری را برای دسته‌بندی پیام‌ها را فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و به مجموعه‌ای از پیام‌هایی که شامل آن واژه هست دسترسی داشته باشند.

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟

چطوری بهترین نتیجه را از هشتگ زدن داشته باشیم:

توجه به املای هشتگ است. جابجا شدن حتی یک حرف در هشتگ باعث می‌شود که هشتگ کاملاً متفاوتی ایجاد شود.

حروف بزرگ و کوچک هیچ فرقی نمی‌کند.

از هشتگ کردن همه کلمات خودداری کرده و به چند هشتگ کلیدی بسنده کنید.

از هشتگ‌های محبوب استفاده کنید.

از هشتگ‌های بیش‌ازحد طولانی استفاده نکنید.

هشتگ‌های بی‌ربط را به پست خود اضافه نکنید.

از تکرار یک هشتگ در همه پست‌ها خودداری کنید. به محتوای خود تنوع ببخشید.

هرگز با استفاده از هشتگ‌ها اسپم نکنید. استفاده از هشتگ‌های بی‌مورد زیر پست‌ها باعث می‌شود کمتر کسی پست‌های شمارا مشاهده کند.

تعطیلات و رویدادهای خاص را به انگلیسی بنویسد تا بازخورد و بازدید بیشتری عایق مطلب تان شود. مثلاً #روز_پیتزا یا به انگلیسی WorldPizzaDay# بنویسید.

یک ذره بیشتر و غنی‌تر بدانیم:

خود کاراکتر یا نماد «#» برای اولین بار در سال ۱۹۷۸، توسط برایان کرنیهان و دنیس ریچی در زبان برنامه‌نویسی C برای کلمات کلیدی خاصی که می‌بایست ابتدا پردازش شوند استفاده شد.

خیلی از برنامه‌نویس‌ها به خاطر قرار گرفتن این علامت در نام‌گذاری زبان سی شارپ C# اون رو به اسم ( شارپ ) می‌شناسن که کاملا اشتباه است.

کریس مسینا

کریس مسینا

اولین هشتگ هم در سال 2007 توسط یکی از کارمندان سابق گوگل (google) به نام کریس مسینا (Chris Messina) که پیشنهاد کرده بود برای تگ کردن موضوعات موردعلاقه در توییتر از ساختار همانندی استفاده شود، به‌کار رفت. وی در توییتر (twitter) اولین هشتگ را به‌صورت #barcamp زد.

من پیشنهاد می‌کنم از برنامه‌های هشتگ ساز هم استفاده کنید. از گوگل پلی می‌توانید این برنامه‌ها را جستجو و نصب کنید. سپس متن خودتان را وارد کنید تا این برنامه‌ها به شما هشتگ های مهم را نشان بدهند.

همچنین بعضی از وب‌سایت‌ها ابزارهای بسیار خوبی در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم به‌واسطه آن از هشتگ های داغ و تأثیر گذار استفاده کنیم. مثل وب‌سایت https://hashtagify.me.

قصه ما به سررسید، هشتگ به‌دست اهلش رسید.


لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/40


تصاویر برای این مطلب 3

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟

هشتگ زدن چیست ؟


فیلم های آپاراتی برای این مطلب 0