ارسال در : پنجشنبه 31 تیر ساعت 23:40
نویسنده : روزبه بهروزی
بهعنوان یک کاربر به علت اسبابکشی نیاز به راهاندازی اینترنت ADSL از شرکت دادهگسترعصرنوین با نام تجاری "های وب" و جمع آوری خط از شرکت انتقال دادههای نداگستر صبا با نام تجاری "صبانت" را داشتم ولی این پروسه برای من ظرف یک ماه ممکن نشد. دفعات مکرر با شرکت تماس گرفتم و پاسخ آنها این بود: "پیمانکار باید پاسخگو باشد و مخابرات سیم ندارد!". ویا "پیمانکار باید برود و سیم رانژه را جمع آوری بکند".
سرانجام به کمک دوستم در شرکت مخابرات متوجه شدم که دعوا بین شرکتهای ارائهدهنده اینترنت برای خطوط ثابت و مخابرات بر سر نداشتن پول خرید 30 متر (حدودی) سیم رانژه میباشد. با مراجعه به بازار و خرید سیم مربوطه (حدود 50 هزار تومان) موفق شدم درخواست رانژه را روی خط خودم انجام بدهم.
و اما مشکل در نگاه کلی ...
کاربران ماندهاند و بیتدبیری مسئولین
شرکتهای FCP میگویند که مخابرات از رانژه خطوط تلفن ثابت برای عرضه اینترنت ADSL سرباز زده و خواهان افزایش تعرفه رانژه است. مخابرات نیز به همین دلیل درخواستهای رانژه را انجام نمیدهد.
مخابرات میگوید فروش ADSL را به پیمانکار واگذار کرده است و ما فقط بر نحوهی بازاریابی و فروش آنها نظارت داریم. شرکتهای ارائهکننده اینترنت ثابت FCP نیز اعلام میکنند شرکت مخابرات ایران در روزهای اخیر از رانژه کردن خطوط تلفن ثابت برای ارائه ADSL سرباز زده و خواهان دریافت مبالغ بیشتری برای این کار است؛ اما در مقابل مخابرات میگوید این مشکل به دلیل نبود تجهیزات فنی (سیم رانژه) است.
پیرامون همین مشکل محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران در این رابطه به اصحاب رسانه گفته است: «در یک مرکز مخابراتی در تهران برای اجرای عملیات رانژه به ۶۰ متر سیم مسی نیاز است که اگر قیمت آن را متری ۱۵۰۰ تومان در نظر بگیریم و دستمزد اجرای این کار ۱۰ هزار تومان باشد، مجموع عملیات رانژهکشی حداقل ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود و فروش آن به قیمت ۱۲ هزار تومان بهصرفه نیست».
این در حالی است که شرکتهای FCP معتقدند رقمی که مخابرات اعلام میکند، مربوط به مراکز ۱۰۰ هزار شمارهای در تهران است و مراکز کوچکتر در شهرهای دیگر، هزینه تمامشده بسیار کمتری دارند. بااینوجود شرکتهای FCP در نامهای به تاریخ ۴ اردیبهشتماه اعلام کردند در صورت موافقت رگولاتوری با اعمال تعرفههای جدید و همچنین اخذ هزینه از تمامی مشترکان، حاضر به پذیرش آن هستند.
اینهمه شرکتهای FCP بر توقف عملیات رانژهکشی در مراکز مخابراتی کشور و حتی جلوگیری از ورود مأموران این شرکتها به مراکز مخابراتی کشور برای اعمال رانژه اذعان داشتند. بااینوجود شرکت مخابرات ایران تأکید بر اجرای مصوبات رگولاتوری دارد و دلیل توقف عملیات رانژه در برخی از مراکز مخابراتی را کمبود تجهیزات موردنیاز میداند. این موضوعات در حالی است که طبق آمار بهطور متوسط ماهانه بین 100 تا 150 هزار عملیات رانژهکشی برای برقراری اینترنت ثابت شهروندان در کشور انجام میشود که طبق ادعای شرکتهای ارائهکننده اینترنت ثابت متوقفشده است.
لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/57