ارسال در : دوشنبه 06 خرداد ساعت 23:40
نویسنده : روزبه بهروزی

به تازگی کسب و کارها از سنتی به مدرن در حال تغییر هستند اما آیا در آینده با نابودی کسب و کارها همچنان واحد دادوستد "پول" باقی خواهد ماند ؟

برای شروع می‌توانم مانند بقیه از مقدمه که نخستین پاراگراف یادداشت است استفاده کنم، ولی من حوصله زیاده‌گویی و یا رسیدن از یک بیان کلی به بیانی خاص را ندارم. پس بدون رعایت قاعده‌ی مشخصی که برای نوشتن وجود و با توجه بادانش و ذوق خودم نگاه شمارا به‌سوی نوشته‌ی خودم جلب می‌کنم.

مطالبی که می نویسم شاید برای بیشتر مردم خوشآیند نباشد ولی حقیقتی است که احتمال وقوع آن خیلی بالا است و هر شخصی تراوشات ذهنی (فکری) دارد و می تواند آزادانه سخن بگوید.

من از همان کودکی بسیار، بسیار و بسیار به عالم هستی و جهان هستی فکر کرده‌ام. به آدم‌ها و ارتباط آنها با جهان هستی را به‌دقت رصد کرده‌ام. نتیجه‌ای که من به آن رسیده‌ام این است که دنیا یک مجموعه منظم است و تمام اتفاقات بر گفته از خود اتفاقات روی می‌دهد. اگر بخواهم ساده بگویم به‌طور شگفت‌آوری به بُرهان نَظم یا همان برهان الهیات طبیعی رسیدم.

جهان طبق ساختار، عملکرد یا ارتباط درونی خود از 0 به 1 تغییر می‌کند. سال‌های متمادی خیلی‌ها با خلق فلسفه سعی کرده‌اند که این شهود کلی را به شکل برهانی با ساختار منطقی دربیاورند.

این چند جمله را گفتم تا بگویم من بدون مطالعه و پیش‌زمینه از روی مجموعه‌ای از استدلال‌ها، به برهان نظم رسیدم.

اکنون می‌توانم با شواهد فعلی و حاکم برجهان بگویم که بشر به دنیای جدیدی خواهد رسید که زمینه آن عبور از یک تونل تاریک خواهد بود.

بشر از گذشته احتیاج به نیاز داشته است. این نیاز باعث شد که کسب‌وکار را به وجود بیاورد و از نیازهای مقدماتی به مبادله کالا به کالا و سپس انقلاب کسب‌وکارها برسد.

امروز بشر کار می‌کند، پول و سرمایه جذب می‌کند و درحالی‌که نیازهای خود را تأمین می‌کند (ازدواج، فرزند و ...) به آینده وارد می‌شود. متأسفانه از همان ابتدا کسب‌وکار به‌طور عادلانه تعریف‌نشده است و منفی و مثبت درهم‌آمیخته و باعث تغییرات در برهان نظم شده است.

این یادداشت من از روی محاسبات، پژوهش و یا هم‌نشین شدن با دانشمندان نیست. بلکه طبق همان استدلال‌هایی که در کودکی آموخته‌ام قدرت پیش‌بینی آینده را از روی عملکرد بشر همچنین طبق 0 و 1 شدن این برهان الهیات طبیعی به‌دست آورده‌ام.

کسب‌وکارها به‌شدت دچار تغییر و تحول خواهد شد و در آینده (حدود سال 2040) هیچ نشانی از کسب‌وکار یا همان (تأمین نیاز با کمک شغل) وجود نخواهد داشت.

در آینده تحصیلات دانشگاهی به درد بشر نخواهد خورد و دلیل آن هزینه زمانی و برداری آن است. در حال حاضر شما فقط 20 سال فرصت دارید که از نوع حال کسب‌وکار در زندگی به سرمایه یا همان پول (واحد رفع نیاز) برسید.

من به این نتیجه رسیده‌ام که تا 10 سال آینده حدود 40 الی 50 درصد مشاغل فعلی از بین خواهند رفت. اما باید چه کار کرد؟

اولین کاری که شما باید انجام دهید کسب حرفه و تجربه آکادمیک برای خود (شاید دیر شده باشد) و کودکان خود باشید. در سال‌های آتی نیاز است هر نفر فقط یک تخصص داشته باشد پس در همین راستا تحصیلات فعلی منقرض خواهد شد. اگر بهتر بخواهم توضیح دهم باید بگویم در آینده به‌جای مدرسه و دانشگاه آکادمی‌های کار (آموزشگاه‌های تخصصی فعلی) پررنگ خواهند شد و اگر شما هیچ تخصص آکادمیک نداشته باشید متأسفانه آینده‌ای نخواهید داشت.

طبق فعالیت شرکت‌های بزرگ IT من درک کرده‌ام که در آینده مدارس تخصصی کسب و کار به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال فیسبوک و یا گوگل در تمام کشورها مدارس خود را راه‌اندازی خواهند کرد و به کودکان تا زمان رسیدن به بلوغ نوآوری در یک رسته شغلی آموزش و در پایان همان افراد را به‌کار جذب خواهد کرد.

البته، بسیاری از مشاغل امروزی همچنان بخشی از آینده خواهند بود، اما آنها نیز تغییر خواهند کرد. و بسیاری از مشاغل به چیزی کاملاً جدید از نوع فعلی خود تبدیل می‌شوند یا نابود می‌شوند.

اما نکته بد ماجرا اینجا است که این روند هم تا سال 2040 میلادی ادامه خواهد داشت و پس‌ازآن جهان آماده یک انقلاب دیگر درزمینه کسب‌وکار خواهد شد. در فردای آینده بشر برای کسب درآمد کار نمی‌کند و همه برای یک هدف به‌صورت خیلی دقیق و کامل تلاش خواهند کرد. این به بدان معنی است که پس از آخرین انقلاب درزمینه کسب‌وکارها برای هر بشر به‌موازات نیازها (غذا، محل خواب و ...) مهیا خواهد بود.

دولت‌ها و سیاست مردان باعث این تغییر و تحولات در جهان هستند و این اصل در برهان نظم وجود دارد و اگر اکثریت در مقابل حداقل قیام کنند، نتیجه بهتر خواهد بود. برای مثال می‌توان این پیش‌بینی را کرد که ایالات‌متحده آمریکا که امروز برجهان حکم رانی می‌کند، در آینده از هم خواهد پاشید و شاید این تغییر همان جایگزینی 0 و 1 در برهان قاطع نظم در جهان خواهد بود.

و اما چه کنیم:

امید؛ کلید عبور شما از حال به آینده است. دقیق بگویم به نظر من نیازی به تحصیل در دانشگاه‌ها نیست و به کودکان خود از همین امروز اگر سواد خواند و نوشتن را فراگرفته‌اند به‌صورت آکادمیک آموزش یک حرفه و کسب مدارک مرتبط با آن حرفه را فراهم کنید.

امروز و در سال‌های نزدیک جهان به این شغل‌ها نیاز دارد:

1. تکنسین انرژی خورشیدی

2. تکنسین انرژی باد

3. پرستار متخصص

4. توسعه دهنده نرم افزار

5. درمانگر شغلی

6. حرفه پرستار ثبت شده در RN

7. مدیر خدمات بهداشتی

8. تحلیلگر داده

9. متخصص محتوا دیجیتال

10. تحلیلگر امنیت اطلاعات

11. تحلیلگر سیستم های کامپیوتری

12. مهندس بیومدیک

13. متخصص مهندسی مکانیک

14. متخصص مهندسی الکترونیک

15. مشاور ارشد دیابت

16. برنامه نویس Blockchain ارزهای دیجیتال

17. خلبان یا ناو هواپیماهای جنگی یا خلبان تجاری

18. تکنسین هوشمند سازی

19. مهندس چاپ سه بعدی

20. توسعه دهنده واقعیت افزوده

21. مشاور شخصی

22. مشاور سازمان

23. تکنسین خدمات رباتیک

24. مهندس بهداشت و درمان از راه دور

25. متخصص کشاورزی

26. مهندس نانوتکنولوژی

27. تکنسین بیومک

28. مهندس ژنتیک

29. رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی

30. طراح واقعیت مجازی

31. مدیر حل مسابقات مثل XPRIZE

32. مهندس زیست شناسی

33. مدیر منابع انسانی مبتنی بر پروژه

34. مهندس هواشناسی

35. مدیر توسعه انعطاف و سازگاری شغلی

36. راهنمای آموزش شخصی

37. تولید کننده قطعات بدنه سفارشی

38. متخصص ایمپلنت مغزی

39. مدیر میکروبیومی شخصی

40. صنعت داروسازی

41. هماهنگ کننده امنیت شهری

42. خدمات بعد مرگ

43. مهندس هوشمند حمل و نقل

44. طراح آدم مکانیکی

45. طراح روباتیک یا آواتار ها

46. راهنمای گردشگری فضایی

47. پرستار فضایی یا پزشک

48. اپراتور زباله

49. مبارزه با گونه های انقراض Revivalist

50. مشاور Android

51. متخصص انتقال ذهن به رایانه

تهدیدهای جهانی به نفع تمدن انسان نخواهد بود و تصور شما از آینده به سوپرمارکت‌ها و تعویض‌روغنی و تایپیست و این‌چنین شغل‌ها نباشد. در آینده واحد مالی جای خود را به اعتبار و سپس به بقاء خواهد بخشید. ملتی که با حکومت خود همسو باشد کمتر از بقیه قوم‌ها و دولت‌ها متضرر خواهد شد.

پس من به شما پیشنهاد می‌کنم برای زندگی در 20 سال آینده از امروز برنامه‌ریزی کنید. همیشه این سخن معلم درس تعلیمات دینی جناب آقای بهروز که در مقطع سوم راهنمایی سر کلاس گفتند را فراموش نمی‌کنم: " زندگی پیوسته با آینده است * هر که را آینده باشد، زنده است * هر که او غافل ز آینده شود * بر در آیندگان بنده شود "


لینک کوتاه :
http://rouzbeh-ecommerce.ir/fa/news/6


تصاویر برای این مطلب 0


فیلم های آپاراتی برای این مطلب 0